F כול מה שצריך לדעת על כרטיס אשראי – תקבול
Close

בלוג לעסקים

כול מה שצריך לדעת על כרטיס אשראי

איך הכול התחיל

בשנות ה 20 של המאה הקודמת צצו לראשונה כרטיסי הפלסטיק המוכרים אבל לא כמו שאנחנו מכירים היום.

כרטיסי הפלסטיק הופצו על ידי חברות גדולות כמו חברות נפט ורשתות מלונות ללקוחותיהם שיוכלו לסלוק עמם עבור סחורה בחנויות של אותם רשתות.

1950 כרטיס אוניברסלי ראשון שאפשר סליקה אצל מגוון שונה של סוחרים כרטיס דיינרס.

1958 כרטיס הנסיעות ובידור של אמריקן אקספרס סליקה מטעם בנק אוף אמריקה.

1976 כרטיס של בנק אוף אמריקה שיצא ב1958 יוצא לפעילות בינלאומית ונקרא מחדש ויזה.

השיטה המקורית הומצאה ב1950 בוססה על גביית תשלום עמלה ממחזיקי הכרטיס והתחשבנות רבעונית עם הסוחרים על הסליקות שבוצעו כאשר הלקוחות היו מחויבים מידי חודש בנוסף חברות הכרטיסים היו גובים עמלה שנעה בין 3-4 אחוזים מבתי העסק שהיו משתתפים.

בשנות ה60 הוכנסה גם שיטת סליקת כרטיס אשראי בנקאי שבמסגרתה הבנק היה מקבל מהסוחר את ה"סליפים" של המכירות ומחייב את מחזיקי הכרטיס ישירות או בתשלומים חודשיים ולוקח עמלות טיפול מהלקוחות.

לאחר המשבר הפיננסי של 2008-9 הוכנסה שיטת דביט שבמסגרתה הלקוחות לא יכולים לצבור חוב והסליקה שנעשית עם הכרטיס מתבצעת ישירות מחשבון הבנק של מחזיק הכרטיס במידה ואין כסף אין עסקה.

הכחול וצהוב בכרטיס של VISA מסמלים את השמיים וחולות קליפורניה.

חברת VISA לא הנפיקה כרטיס ויזה אחד, הנפקות כרטיסים מתבצעות רק על ידי בנקים ושותפים עסקיים.

יש כ 1.06 ביליון כרטיסי אשראי בשימוש בארה"ב ו 2.8 ביליון כרטיסים בכול העולם.

לאמריקאים יש בממוצע 4 כרטיסי אשראי לתושב

באיחוד האירופי הממוצע של כרטיסי אשראי לתושב נע בין 0.8 ל 3.9 שלוקסמברג היא המדינה עם הממוצע הכי גבוה של כרטיסים לתושב.

ככול שהשימוש בכרטיסי אשראי גודל כך גם החוב של מחזיקי כרטיסי אשראי גודל, בארה"ב ב2019 גודל החוב הגיע 898 ביליון דולר.

בעולם הצרכנים הגרמנים הם בעלי החוב הממוצע הכי נמוך באשראי בעוד שהבריטים והטורקים נחשבים למובילים בגודל החוב הממוצע לכרטיסי אשראי לצרכן.

מה אומר חיוב כרטיס אשראי עבור עסק

1. זיכוי עסקה רגילה על ידי בית העסק – חשוב לזכור שאת העמלה שנגבתה על ידי חברת האשראי בעסקה המקורית בית העסק לא יקבל חזרה.
2. ביטול עסקה רגילה על ידי בית העסק – ביטול יכול להיעשות דרך המוקד העסקי של חברת האשראי.
3. ביטול עסקה רגילה של לקוח מול חברת האשראי – שהלקוח רוצה לבטל חברת האשראי לא מבטלת את העסקה ללא אישור בית העסק או הוכחה שבוצעה עסקה שלא כדין (הוכחה פיזית ,הקלטה וכו’ עדות אישית לא עוזרת). (נוהל זה משתנה לעת לעת ויש יוצאי דופן).
במידה ובוטלה העסקה יוחזר החיוב ללקוח ובמידה ונרשם לבית העסק יקוזז הסכום במועד זיכוי הכספים החודשי או ייגבה דרך חשבון הבנק של בית העסק ישירות במידה ואין לו כסף כרגע בחשבון האשראי. במערכות מסויימות העסקאות ממתינות לשידור עד 12 בלילה ועד אותו מועד ניתן לבטלם.
4. זיכוי עסקת תשלומים על ידי בית העסק – לא ניתן , במידה ובית העסק רוצה לבטל הוא צריך להודיע לספק האשראי שלו שהעסקה מבוטלת. מערכות מסויימות העסקאות ממתינות לשידור עד 12 בלילה ועד אותו מועד ניתן לבטלם.
5. ביטול עסקת תשלומים ,לקוח מול חברת האשראי – חברת האשראי לא מבטלת עסקת תשלומים ללא אישור בית העסק או הוכחה שבוצעה עסקה שלא כדין (הוכחה פיזית ,הקלטה וכו’ עדות אישית לא עוזרת) הדבר הגיע עד לבית משפט לאחרונה שם נפסק כי חברת האשראי לא חייבת לבטל עסקת תשלומים ללקוח.
6. ביטול עסקת הוראת קבע באשראי על ידי בית העסק – עסקה של הוראות קבע ניתן לעצור בכול רגע נתון על ידי מערכת הסליקה של בית העסק.
7. ביטול עסקת הוראות קבע, לקוח מול חברת האשראי לאור חוק הגנת הצרכן וההתייחסות שם לגבי עסקה מתמשכת חברת האשראי תבטל כול חיוב של הוראות קבע לבקשת הלקוח כזכותו על פי חוק זה.
8. זיכוי עסקה של הוראות קבע באשראי על ידי בית העסק מאחר ומדובר בעסקה שנגבית בכול חודש בית העסק אינו מזכה אלה מפסיק אותה, כעסקה בפני עצמה חברת האשראי לא לקחה מראש עמלה כמו בעסקה תשלומים ולכן בית העסק אינו צריך לקבל ממנה כול זיכוי בגין חיובים אחורה או קדימה בזמן.

איך להימנע מבעיות עם חיוב כרטיסי אשראי

עסקה שמתבטלת ויוצרת chargeback עבור בית העסק היא נזק כפול לבית העסק מאחר שהוא מפסיד עסקה ולעיתים קרובות גם סחורה שסיפק .

1.שירות לקוחות מהיר טיפול מהיר בבעיות של לקוחות ימנע ביטול העסקה בחברת האשראי.

2. מדיניות זיכוי וביטול עסקאות ברורה וזמינה ללקוחות רצוי לפני ביצוע הרכישה.

3. שם חברה ברור ושייך למוצר – הרבה פעמים לקוחות רואים שם שהם לא מכירים בדיווח של חברת האשראי ומבטלים את העסקה.

4. אישור חתימת לקוח על משלוח – חשוב בערעור על טענות של לקוח מול חברת האשראי שלא קיבל.

5. הכשרת עובדים בנהלים של הימנעות מ chargeback עובד לא מעודכן יכול ליפול והעסק יספוג את הנזק.

6. לבדוק הזמנה חריגה כמו הזמנת הפריט הכי יקר באתר כמו טלווזיה יקרה או מוצר שהעלות שלו גבוהה משל השאר בהפרש ניכר.

7. להיזהר ממספר הזמנות לכתובות שונות מאותו קונה

8. להיזהר ממספר הזמנות עם כרטיסי אשראי שונים לכתובת אחת

9. להיזהר מהזמנה ממקום לא שגרתי יכול להיות ממדינה שונה או מעיר שבד"כ לא מזמינים ממנה.

10. להיזהר ממספר הזמנות שונות מכתובת IP אחת ( כתובת האינטרנט של המחשב המזמין לאתרים שיכולים לראות)

מומלץ במקרים של הזמנה חשודה להתקשר ולוודא מול ת.ז או רישיון את הכתובת ואת פרטי הקונה ולוודא שפרטי האשראי הם אכן של הקונה שמקבל את המשלוח.

אם מתעורר חשד לא להתבייש ולבקש עוד אמצעי זיהוי לוודא שבעל הכרטיס הוא אכן מי שהוא טוען שהוא.

בלוג לעסקים

למה לא קונים את המוצר

הדבר הראשון שנאשים במוצר שלא מוכר זה את המחיר שלו אבל בדרך כלל המחיר שאנחנו נוקבים הוא מחיר שאנו יודעים שיעבוד, אז מה הבעיה עם המכירות?

קרא עוד »